Friday, July 02, 2010

Ruwaibidhah...

Memang dah akhir zaman dah pun skarang ni. Orang yang menipu dan memfitnah dikatakan betul semuanya manakala orang yang betul dikatakan salah semuanya. Yang ada unsur-unsur khianat pulak disuruh supaya pegang amanah manakala yang betul-betul amanah dikategorikan sebagai pengkhianat. Dari sekecil-kecil organisasi sampailah ke paling besar, dari cawangan parti politik sampailah ke parlimen, dari musim 'duren' hingga musim rambutan...semuanya ada golongan ruwaibidhah ni.

Kenapa suka sangat memfitnah a.k.a mengata, mengumpat, mencucuk, membodek??? Kepuasan diri? Atau mental disorder? Apa yang anda dapat? Satu hari nanti PASTI akan terdedah segala pekung di dada anda. Semua tu akan memakan diri sendiri. dari pengalaman aku, memang tak lama lah...sekejap sangat. Tak sampai setahun, orang sekeliling PASTI akan meluat, menyampah dan menyirap dengan perangai anda. Tunggu je lah masanya.

Kat ofis-ofis pun banyak sangat golongan ruwaibidhah ni. Budaya membodek dan mencucuk memang dah sinonim sangat dengan orang Melayu. Untuk dapatkan sesuatu, maka dibodeklah bos. Nak melaga-lagakan orang, maka dicucuk-cucuklah teman-temannya. Kebanyakannya perempuan. Diulang...PEREMPUAN. Tak peliklah Nabi pernah kata yang golongan perempuan ni lah yang paling ramai menghuni neraka jahanam. Kenapa perlu mengikut emosi? Akal yang pendek tu sepatutnya digunakan dengan baik. Cubalah panjangkan sikit akal anda. Cubalah berfikir sebelum mengiyakan sesuatu cerita. Cubalah kaji dan selidik setiap apa yang diperkatakan tentang si polan bin/binti si polan. Cubalah.........

Anda ada otak. Haiwan juga begitu. Jadi, apa bezanya anda dan haiwan? Semua orang boleh menjawab dengan tepat soalan di atas. Ya...jawapannya adalah AKAL. Tetapi tak semua orang boleh mempraktikkan sebaik mungkin. Gunakanlah sebaik-baiknya akal fikiran anda. Islam itu mudah. Islam itu selamat. Jika anda tidak waras, anda tak boleh berfikir dengan betul. Apa yang anda buat, semuanya dikecualikan Allah dari dosa dan pahala. Dan secara automatiknya anda akan dimasukkan ke dalam syurga. Nah...itu yang dijanjikan NYA. Tapi anda waras. Anda juga siuman. Itu yang membezakan anda dan orang gila. Otak adalah organ yang paling berharga buat manusia. Disebabkan itulah orang yang kurang siuman tidak dikira dosa dan pahalanya.

Dengan menggunakan otak, atau lebih tepat dipanggil AKAL, kita dapat menggerakkan tangan, kaki, lidah, telinga, dan semua anggota-anggota badan. Oleh itu, berkata-katalah anda dengan menggunakan AKAL...bukan dengan lidah semata-mata. Mendengarlah anda dengan menggunakan AKAL...bukan dengan telinga semata-mata. Dan berfikirlah anda dengan menggunakan AKAL...bukan dengan otak semata-mata. Itulah bezanya manusia dengan haiwan.

Aku anggap golongan ruwaibidhah ni sebagai virus dalam hidup manusia. Boleh juga dikategorikan sebagai penyakit hati. Hati yang busuk, hitam, dan berkarat. Ibarat dulang tembaga...kalau nak dicuci mestilah disental menggunakan 'Brasso' dengan kuat. Mungkin harus diulang setiap bulan atau setiap minggu supaya terhindar dari berkarat. Samalah macam manusia. Dengarlah kuliah-kuliah agama. Kalau tak boleh dengar tiap-tiap hari, dengarlah seminggu sekali. Kalau tak sempat juga, dengarlah sebulan sekali. Kalau semua tu masih lagi tak sempat, dengarlah setahun sekali. Kalau tak boleh juga? Fikirlah sendiri...

Muda hanya sekali...aku tau tu. Tapi hidup dan mati juga hanya sekali. Sementara masih bernyawa, bertaubatlah anda. Muhasabah diri anda setiap hari. Jika anda pernah memfitnah atau mencucuk-cucuk a.k.a melaga-lagakan teman-teman anda, mintalah kemaafan dari si polan. Jangan nak tunggu raya baru nak bermaaf-maafan.


NoTaKuKuKaKiKuKaKu: Semua yang di atas memang ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah mati...berdasarkan pengalaman yang aku anggap begitu berharga :)

No comments: