Wednesday, March 17, 2010

Islam Itu Selamat

Jemu, muak, menyampah...hari2 cerita pasal konon2 mendaulatkan Melayu, memartabatkan Melayu dan macam2 lagi kata2 dusta si pemimpin. Tapi hakikatnya? Tanah2 Melayu dibeli oleh pemimpin2 ni dengan harga yang sangat murah dan dijual pula dengan harga yang lebih mahal kepada bangsa Cina. Malah ada yang dijual kepada warga asing. Nak bantu Melayu konon. Tak cukup lagi? Melayu2 ini dijanjikan dengan pelbagai kemudahan...kononnya. Tapi itu semua janji2-manismu. Cakap tak serupa bikin. Anda sebagai pemimpin Melayu bertempik-terpekik-terlolong konon2 mendaulatkan bangsa Melayu. Ada apa dengan Melayu? Dan Melayu2 yang 'dibeli' ini masih lagi terus dihimpit kebodohan yang-amat-nyata. Bangunlah bangsa Melayu...bangun bersama agama nenek-moyangmu...Islam. Bukannya dengan bertanjak dan berkeris semata2. Tapi dengan iman kita yang nipis.

Pemimpin. Siapa yang layak memimpin? Tak semestinya Melayu. Tapi yang pastinya...Islam. Cina, India, Mat Saleh? Semua boleh. Asalkan Islam. Dan sebagai pemimpin, anda harus belajar. Cari ilmu...dan yang penting, berbakat. Bukannya 'wannabe'.

Melayu dah maju? Tidak...bukan Melayu, tapi Malaysia. Melayu itu masih mundur. Masih ketinggalan 10-20 tahun berbanding kaum2 yang lain. Kenapa tak tegakkan Islam? Jawapannya...takut.

Pemimpin2 ini takut?
Bukankah Islam itu selamat dan mudah?
Kenapa mereka rasa susah?

Takutlah...kalau Islam ditegakkan, tiada lagi 'duit kopi'...tiada lagi 'pendapatan' ratusan ribu. Mereka ini jumud! Sempit! Yang memimpin, Melayu. Dan Melayu yang dipimpin pula semakin terhimpit dek kejumudan pemimpin2 mereka.


Ad-deenul Haq itu bermaksud agama yang benar

Anda Islam? Bersyukurlah kalau anda dilahirkan sebagai Islam. Bukan Melayu ya! Melayu itu hanyalah satu kaum yang sangat kecil di dunia. Tapi jika berdiri atas nama Islam, kita menjadi sangat besar. "Kita ingin membela nasib Melayu"..."Kami berdiri atas nama Melayu!"..."Takkan Melayu hilang di dunia". Itu semua kenyataan2 rasis pemimpin2 kita...dari zaman penjajah lagi. Hinggalah sekarang...sikit2 Melayu. Ada apa dengan Melayu? Namanya pun ada perkataan 'layu' di situ.

Aku Melayu...
Ibu Bapaku juga Melayu...
Isteriku? Dah tentu la Melayu...
Saudara2ku pun Melayu...
Melayu itu sinonim dengan diriku...
Sehinggakan aku layu...
Layu tak disirami agama dan ilmu...

Tapi kenapa ku kritik juga kaum Melayu? Kita semua terlupa...bahawa Islam itu lebih penting. Bahkan ada yang memperlekehkan Islam. Contoh yang paling jelas, isu bertudung. Yang tak bertudung ni beranggapan bahawa mereka ini belum-sampai-seru. Belum-sampai-seru??? Mana datangnya istilah tu? Menutup aurat itu WAJIB hukumnya. Bukan sunat, bukan harus, bukan juga makruh. Sampai-seru atau tak, bukan alasan untuk tak bertudung. Bagi aku ini dikira sebagai menghina Islam. Jangan lupa, Islam itulah yang menyatupadukan kaum. Bukan persatuan atau pertubuhan...tapi Islam...agama Allah. Lihat contoh ini...seorang lelaki atau gadis bukan Islam wajib memeluk Islam untuk bernikah dengan pasangannya yang beragama Islam. Kenapa? Antara sebab2nya adalah untuk menyatupadukan semua kaum atas dunia ni.

Aku malu dengan Melayu...
Kenapa?
Sebab tak ramai yang mengenali kaum Melayu (kecuali di rantau Asia Tenggara)
Dan Melayu yang tak berapa ramai ini berlagak seperti dia lah yang paling berkuasa...merayu2
Sedangkan Islam itu amat besar...luas...tiada sempadan

Mana pilihan anda?
Tegakkan bangsa berdaulat? (tak rasis ke bunyinya?)
Ataupun tegakkan Islam? (lebih afdhal bukan?)



Entry kali ni bunyinya macam aku ni anti-kerajaan kan? Tapi itu-bukan-hakikat? Hakikat Islam sebagai Ad-Deen. Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam. Fakta belaka. Tiada rekaan di sini. Anda hipokrit (hipokrit yang tak elok)?

Apa bezanya di antara pertubuhan, persatuan dan parti politik berasaskan kaum dan pertubuhan berasaskan Islam? Jawapannya...yang berasaskan kaum itu takkan kemana2. Sentiasa berada di takuk lama. Ya...50 tahun dulu pun begitu (aku-belajar-sejarah). Sentiasa taksub dengan kaum sendiri hingga melupakan agamaNya. Dan yang berasaskan Islam semakin maju. Semakin dikenali ramai. Semakin didekati kebanyakan kaum. Kerana mereka itu manusia...dan Islam itu amat dekat dengan fitrah manusia. Cina, India, Iban, dan Kadazan tak suka Islam? Ye ke? Tak semua la. Tapi kenapa? Sebab tiada pendedahan. Kenapa tiada pendedahan? Sebab terlalu asyik dengan kaum Melayu. Sehingga lupa salah satu tanggungjawab kita yang bergelar manusia iaitu berdakwah.

Di TV...rancangan ilmiah (keagamaan) seminggu, hanya sekali. Sedangkan rancangan hiburan sehari, berkali2. Camne kaum lain nak tau tentang Islam? Negara Islam kah kita? Islam kah negara kita? Sanggup ke kita tengok anak2 kita sesat? Hilang dalam terang? Kalau jawapan anda YA, tandanya dunia memang sedang menghitung hari. Menghitung hari2 untuk MATI.

NoTaKuKuBeSi: Rasa bengang yang meluap2 sehingga tak tahu nak diluahkan ke mana. Islam itu selamat. Yakinlah!

No comments: