Monday, March 01, 2010

Aku, Roti & Lif

Hampeh. Dah la cirit birit. Stuck kat dalam lif lak tu. Apa la malang sangat nasib aku semalam. Aku sorang lak tu yang terkurung. Elok je sampai kat tingkat 12, lif tu jem. Lampu padam. Kipas pun stop. Panik gak la kejap. Nak call emergency line, henpon lak takde (aku pakai public phone je). Dah la pakai kain je. Lepas panik aku dah hilang, mula la aku nak bertindak ala2 James Bond. Akal MacGyver pun mencurah2 datang. Terfikir nak panjat atas bumbung lif ni...kekeke. Jangan la harap...terpengaruh betul dengan citer2 omputih. Lepas 15 minit, dah rasa macam susah nak bernafas. Adehh...mencabar minda betul la time2 camtu. Time2 maghrib la nak jadi benda2 cobaan ni. Menyesal di sini pergi beli roti kat kedai-mamak-bawah-kondo ni.

Aku try bukak pintu lif yang kat dalam tu...yes!! Boleh!! Tapi pintu dalam je la. Pintu kat luar tu takleh la pulak. Menyirap betul. Nak nafas punya pasal, aku kuakkan jugak pintu luar tu. Nasib baik boleh gak sikit2. Gelap giler kat luar tu. Rupa2nya blackout. Aku pun memoncongkan mulutku ke celah pintu besi jahanam sambil meminta tolong...huhu. Ada gak hamba Allah yang dengar. Bagi kat dia nombor fon emergency tu. Alhamdulillah...tak sampai 10 minit ada orang datang bukak kan pintu. Fuhhh...nasib baik tak mati kepanasan + ketiadaan-udara + kehausan + kekainan (kekainan???). Brader tu boleh gelakkan je. Nak je aku sumbatkan dia kat dalam tu. Pastu tutup rapat2 pintu lif tu. Tapi sempat gak aku berterima kasih kat dia (budi bahasa budaya kita). Kalau dia tak datang lagi la parah. Tak sempat nak berborak lama disebabkan waktu maghrib pun dah suntuk.

Isteri tercinta dah menanti penuh gelisah kat rumah...kekeke. Aku lak boleh rilek je masuk...dengan baju yang basah. Nasib baik roti tak basah gak. Penat wehhhh!!! Dah kena mandi balik...hampeh. Sampai hari ni aku fobia nak naik lif. Tengok lif pun tak nak. Tapi terpaksa gak naik. Takkan nak menapak 15 tingkat hari2.

NoTaKaKiKuKaKuBiLaLiFKaKu: Nak pindah rumah bawah la pulak!!!

No comments: