Monday, March 08, 2010

What Kind of Leader Should You Be???

Ter'bahasa' Inggeris lak title kali ni. Tapi dalam bahasa Inggeris gak yang senang kalau nak diluahkan. Anda tau macam mana nak jadi leader yang bagus? Adakah cukup untuk seseorang tu baca buku (mungkin leadership for DUMMIES) atau buat research kat Internet tentang cara2 nak jadi leader? Hell no! Kalau pretend-to-be a good leader, baik tak payah! Buku dan Internet tu kalau setakat nak buat guide untuk kita boleh la. Apa ciri2 seorang leader yang bagus?


Bagi aku...1st sekali, dia mesti tau akhlak. Means...adab sesama manusia. Tak kira kau tu leader ke, balaci angkut najis ke, ataupun sape2 je, kau mesti tau adab sesama manusia. Adab di antara leader dan orang bawahannya camne? Leader mesti tegas. Ya...aku setuju banget. Tegas yer...bukan garang. Seorang leader yang garang tak semestinya dia bagus. Ramai leader yang aku jumpa sangat lemah lembut...tapi tegas. Bagi aku jugak, leader yang garang ni sebenarnya buat kerja ikut emosi. Bila ikut emosi, kerja jadi tak efisyen dan company tak produktif. Kebanyakan yang ikut emosi ni selalunya suka dikipas...tapi bukan semua yer. Contoh seorang leader yang bagus macam ni...katakanlah pekerja bawahan dia buat silap. Panggil dia masuk ke bilik anda dan tutup pintu. Kenapa kena tutup pintu? In case kalau terjadi apa2 pertengkaran ataupun salah satu pihak tak boleh nak control perasaan, staf2 yang lain takkan dengar. Kalau diorang ni dengar, kan ke staf-yang-kena-tegur tu malu? Dan menjatuhkan air muka seseorang kan berdosa? Bayangkan kalau anda (para leader), berada di tempat staf anda. Dan anda ditengking serta diherdik sekuat hati (pintu bilik leader anda terbuka) oleh leader anda. Apa perasaan anda? Suka? Seronok?Jangan sesekali menegur secara terbuka yer! Kalau anda tak bercakap dengan lembut, anda fikir staf anda akan dengar apa yang anda cakap? Comfirm tak! Masuk telinga kiri, keluar telinga kanan...masuk ikut mulut, keluar ikut @#$^%!. Dan staf anda akan mengalami depression. Bila dah depressed, motivasinya takde. Bila dah takde motivasi, kerja pun lingkup. Ni semua psikologi la...fikirkanlah!

2nd...tanya staf tu apa masalah yang sebenar. Bagi peluang untuk dia bercakap. Come on...kat mahkamah pun OKT (orang-kena-tuduh) boleh bela diri dia sendiri. So bagi la peluang yer. Baru la kita tau cerita yang sebenarnya. Owh...sebelum tu...buat analisis dulu. Tengok rekod dia...pernah ke dia buat silap sebelum ni? Kalau sebelum ni dah berkali2 ulang kesalahan yang sama, YES...memang layak dimarahi seolah2 tiada esok bagimu! Tapi kalau itu kesalahan dia yang pertama macam mana? Senang je...cakap elok2. Bagi nasihat dan teguran yang MEMBINA. Bukan tengking, herdik, caci or maki. Sebabnya? Sebabnya...mungkin dia salah. Tapi mungkin itu bukan salah dia 100%. Mungkin banyak pihak yang terlibat. So, berhati2 la lepas tu. Monitor kerja2 anda dan staf anda. Teach them to be you...or CLONE...that's it! The best word ever.

3rd...pantau or monitor staf itu di masa2 akan datang. Guide dia untuk buat kerja dengan baik. Bukan cari kesalahan2 yang dia buat. Setiap manusia buat silap. Anda sebagai leader pun ada buat silap. Kalau kesilapan tu sengaja dicari, memang akan jumpa la...biarpun sekecil zarah. Sama gak kalau kita cari duit. Kalau kita sungguh2 nak cari duit, agak2 dapat tak? Kat kaki lima tu confirm akan jumpa duit walau 1 sen. Cubalah cari kelebihan2 staf anda. Kaji apa yang diorang boleh buat. Jangan cari apa yang diorang tak boleh buat. Barulah produktif. Anda berusaha untuk mencari kesilapan...tapi bukan itu yang sepatutnya.Mungkin dari sudut kerja, anda yang terbaik. Tapi dari segi gaya kepimpinan anda, corak kepimpinan anda macam mana? Selari ke dengan kerja yang anda buat? Seimbang ke?

4th...nak jadi leader ni bukan senang. Banyak dugaannya. Kita akan jumpa staf yang suka mengipas...atau dalam erti kata lainnya...BODEK. Yang membodek, dilayan dengan penuh kesantunan. Penuh adab dan tatasusila. Tapi yang tak reti nak bodek, dilayan bak anjing kurap. Adilkah anda sebagai leader? Anda juga akan berhadapan dengan situasi yang sangat genting. Mungkin paling genting dalam hidup anda (atau mungkinkah layak dipanggil segenting kera?). Dan sebagai leader yang bagus, seharusnya anda bijak membuat keputusan dan mencari jalan penyelesaiannya. Di sini akal dan fikiran menjadi keutamaan. Bukan emosi.

5th...dan yang paling penting, seorang leader harus berani menerima segala kritikan. Dia juga kena ikhlas menerima teguran dari staf2 dia. Apa? Ingat leader takde buat silap ke? Ramai leader yang aku jumpa tak boleh nak terima teguran2 macam ni. Kalau ada yang berani2 nak tegur, confirm kena cantas awal2. Ini bukan demokratik...inilah yang dinamakan autokratik. Pemerintahan kuku-besi. Contohnya, dalam meeting...punya la hebat berhujah. Mintak pendapat staf2 yang lain. Konon2 akan consider la segala cadangan. Tapi akhirnya dia buat keputusan sendiri. Seolah2 apa? Ya...seolah2 dia je la yang betul (sebab tu la dia naik pangkat...konon2). Selfishness...perkataan yang tepat dibidik oleh aku. Trust your people...and you have to know them to know your strength!!!

Fikirkanlah wahai para leader seantero dunia. Jika anda inginkan kerja anda berjalan dengan lancar, praktikkan la apa yang aku-seorang-balaci ni tulis. Respek daripada staf2 anda sangat penting. Anda pasti tak nak staf2 anda memandang lekeh pada anda bukan? Anda harus dicerminkan, barulah anda dapat lihat rupa anda yang sebenar. Jangan anggap anda sentiasa betul. Buat anda (leader2), tanggungjawab anda sangat berat. Jangan sampai disalahgunakan dan tersilap-guna kuasa anda. Di hari muka, anda yang akan disoal. Apa yang kau buat pada si polan? Kenapa? Bagaimana? Dan buat staf2, jadilah pekerja yang berdisiplin, dan penuh dedikasi. Respek itu akan datang dengan sendirinya pada anda...

NoTaKaKiKuKaKu: Artikel ini tidak diciplak dari mana2 pihak. Ia hanyalah pengalaman dan pendapat 2 sen penulis...

No comments: